Tiyatroya gitmeyen toplumlar
Sık sık oyuna gelirler...
Ali Erdoğan


Ana Sayfa  |   Kabare Dev Aynası  |  Ali Erdoğan  |  Oyunlar  |  Oyun Programı  |  İletişim  |  Ziyaretçi Defteri

 
KABARE

KABARE DEV AYNASI - ALİ ERDOĞAN

2001 yılının başında kabare tiyatrosu kurmaya karar verdim...Çünkü 1983’te yanında profesyonel olduğum Erkan Yücel’in Ankara Halk Tiyatrosu’nda ve 1991 yılının başında kendilerinden çok şey öğrendiğim Zeki-Metin ustaların Devekuşu Kabare’sinde kabare tarzında oyunlarda oynamış, TV için kaleme aldığım skeçlerde ( Zeki-Metince) ve dizilerde ( Hastane, Yasemince, Bizden Söylemesi v.s) de kabare tarzına uygun tiplemelerde oynamıştım.Bu türe yatkındım.

Tiyatroma isim ararken aklıma, kabare tiyatrosunun Türkiye’deki öncüsü, üstad Haldun Taner’in kabare tanımı geldi.

“ Tiyatro hayatın aynası, kabare dev aynasıdır “

Dedim, ne arıyorum ki..Tiyatromun adı ortada işte: KABARE DEV AYNASI.

2001 den bugüne kadar, kendi yazıp yönettiğim, İLİŞKİME İLİŞME, SANSASYONUN KADAR KONUŞ, TIPKISININ AYNASI, KÜLAHIMA ANLAT, YOLUMUZU BULALIM kabarelerini oynadım.

Şu anda düzenli olarak her sezon kabare oynayan ender kabare tiyatrolarından biriyiz.

Tiyatroyu kurduğum günden bu güne kadar bazen ara ara, bazen  sıklıkla hep şu soru soruldu bana, “ Kabare ne? “

Bence kabareyi ben değil, üstat Haldun Taner anlatsın sizlere... İşte Haldun Taner ustanın ağzından kabareye ilişkin bilgiler.

*

KABARE NEDİR?

Kabare, aktüaliteyi kovalayan, aktüel hadiseleri ele alan ve sahneye taşlama şeklinde getirip yansıtan bir şaka tiyatrosudur

*

KABARE İLK NEREDE ORTAYA ÇIKMIŞTIR?

Kabare, Fransa’da, 1800’lerde sanatkarlar arasında böyle doğmaca, tuluatvari bir yarışmadan doğmuştur. Başta Salis olmak üzere bazı Fransız ressamları, heykel traş , şair ve yazarları Paris’te Chat Noir adlı lokalde, bu türü önce karşılıklı bir şakalaşma şeklinde, istemeden, bilmeden başlatmış oldular.

Aristide Bruant bu kabare türünün ilk konferansiyesi sayılıyor.

Kendisi son derece kalender bir adam olup, şarkı söylemekte, espri yapmakta, oraya merak itisiyle gelen burjuva kimselere bir yandan tahammül etmekte, ama bir yandan da onların burjuva alışkanlıklarını, koşullanmalarını fena halde tiye almaktadır.

Bu kendi kendine oluşan kabare türünün bir benzerini de 1900’lardan sonra Almanya’da görürüz.

Ama kabare kabare tiyatrosunun, kabare adıyla değil de, aynı karakterde, aynı hicivci, yerici, çimdikleyici şaka tiyatrosu halinde  ortaya çıktığı devirler çok eskilere kadar uzanıyor.

İ.Ö altıncı yüzyılda Hipponex’in, Hegemenon’nun ilk komik eposları, Phallophosların, komos korolarının yoldan geçenlere sataşması, kendilerine hep günlük hayattan canlı, yaşanan örnekler seçmeleri bu parodi tiyatrosunun başlıca özelliği oluyor.

Gezici korolarıyla  köy köy dolaşıp herkese, bu arada ünlü devlet adamı Solon’a nükteli laflar atan, Thespis, yahut Olymp Dağı’nın tanrısal kişilerini  güldürülerine  konu alan Epicharm’ın  ve komedyalarında bilhassa ve doğrudan doğruya aktüel konulara yönelen Aristophanes, evet özellikle Parabaseleriyle seyirciye de doğrudan doğruya laf atan Aristophanes’in de kabare türünün babası sayıldığı söylenebilr.

*

KABARE OYUNCULUĞU NASIL OLMALIDIR?

Normal tiyatroda bir rol vardır.Bu rolün içine uzun provalarla girersiniz.Bu rolün bir kere çizgisini bulduktan sonra, artık her akşam tekrarlarsınız.

Halbuki kabare tiyatrosunda her kişi, küçük küçük skeçlerin her birinde ayrı ayrı kompozisyonlar yapmak zorundadır.

Birinde ihtiyar olan, öbüründe bir çocuk rolüne geçebilir. Burada kışı veren, öbür tarafta yazı veren oyunda oynayabilir.

Bütün bunları nezle olmadan yapmak lazım!

Yani balıklama rollere, balıklama dalıp çıkmak.

Sonra kabare tiyatrosu oyuncularının bir özelliği çok hızlı oynamaktır. O kadar hızlı oynayacaksınız ki, seyirciler size yetişemeyecekler.

Ben espri yapıyorum, bakın nasıl yaptım gibi havalar atılmaz.

Öbür tiyatrolarda öyledir. Espiri yapacağım dikkat edin, espri yapıyorum... Yaptım. Nasıl beğendiniz mi?

Kabarede esprilerin hepsi yapılır atılır, yapılır atılır. Önemsenmeden bir espriden öbür espriye, böyle vites değiştirir gibi geçilerek.

*

KABARE TİYATROSU NASIL SALONLARDA OYNANIR?

Kabare tiyatroları, dünyanın her tarafında küçük salonlarda oynanıyor.Bu, oyunun özelliğinden ileri geliyor. Biz bizeyiz havasını vermek için. Sigara, içki içiliyor. Herkes rahatında. Yani dostlar toplantısındayız. O muzipler bize bir şeyler yapacaklar. Biz de katılacağız onlara, dost gibi. Böyle bir hava.

*

KABARE SEYİRCİSİ İÇİN BİR KAÇ LAF

Asık suratlılar, kara ruhlular, buluttan nem kapanlar, burunlarından kıl aldırmayanlar, kendilerini beğenmişler, dediğim dedikçiler, sinamekiler, kasıklar, manyaklar, yavanlar, densizler, sakın bize gelmesinler. Bir yerleri incinir. Rahatsız olurlar.

Yeryüzü konukluğunu çatık kaşla geçirenlere hep birlikte acıyalım.

Gerçeğin bir ucu acı ise, öbür ucu gülünç. Bu bahtsızlar hayatı yarım bile değil, sekizde, onda biri ile yaşıyorlar.

Devekuşu Kabare Tiyatrosu, ışıklı insanların, yani gülmesini bilenlerin tiyatrosudur. Kulübümüze üye olmak isteyenlere soruyoruz:

Şaka sever misiniz?
Kendinizi alaya alabilir misiniz?
Evet sizi candan kutlarız.

Olaylara ve insanlara, zaman zaman da kendine, bir hümor açısından bakabilmek, belirli olgunluk ve uygarlak aşamasıdır da ondan.

Neşenin, insanın içini ısıttığı, soyut bir benzetme sayılsa bile gücünü artırdığı, umudunu yükselttiği, iki kere iki gibi ısbatlanmış bulunuyor.

Tesadüfen alt katımızda bir sauna var.Oraya gidenler nasıl terle vücut toksinlerini döküyorlarsa, istiyoruz ki bize gelenler de komplekslerinden, toksinlerinden arınsınlar.

DEVEKUŞU KABARE TİYATROSU NASIL KURULDU ?

( Haldun Taner, kuruluş aşamasında Zeki Alasya - Metin Akpınar’a söylüyor)

“ Ben sizin kabareyi çok iyi yapacağınız kanaatindeyim. Benim Vatan Kurtaran Şaban diye bir piyesim var. Bu piyes kolayca kabare oyunu olabilir. Gidelim, sahne kurup bunu oynayalım. Bu tiyatronun adı “ Devekuşu” olsun. Gezete köşemin adı da “ Devekuşu’na mektuplar” dı daha o zamanda. "Devekuşuluk", başını kuma sokmak, gerçekleri görmemek değil mi? Devekuşu, güzel bir sembol, Devekuşu Tiyatrosu kuralım, ben bu tiyatronun tek sahibi olmayayım. Dördümüzün olsun. Bir yazar, iki sanatçı, bir elektrikçi. Dörder bin lira vererek bu arkadaşlarla tiyatroyu kurduk.

HALDUN TANER, DEVEKUŞU KABAREDEN NEDEN AYRILDI?

Ben, bir maç kalabalığının Kabare Tiyatrosu’na dolmasına karşıyım. Elbette popüler tiyatrodan yanayım. Halkçı tiyatrodan yanayım. Ama kabare tiyatrosu, entellektüel bir tiyatro tarzıdır. Seçkinlere hitap eder. İnce bir hiciv ve ironi türüdür. Ayrılığımız bu yolda oldu. 

Yararlanılan kaynak
HALDUN TANER TİYATROSU
AYŞEGÜL YÜKSEL
BİLGİ YAYINEVİ.

HALDUN TANER KABARE
FERHAN ŞENSOY
BİLGİ YAYINEVİ.



 
BİLET ALIN !

Devam Eden Oyunlar
 

VATAN KURTARAN ŞABAN

YA TUTARSA?

ALİ ERDOĞAN'ın kitapları İMGE KİTABEVİ'inde..

BİZE BİR HALLER OLDU

Şakayla Söyler Haldun Taner

Kabare Dev Aynası Oyun Programı için
Tıklayın!

KATEGORİLER  
   Haberler
   Kabare Hakkında
   Herşey Dahil
   Televizyonda
   Reklam Filmi
   Videolar
   Çalışmalar
   Ziyaretçi Defteri

 
Mail List'e Katılın


 

Şakayla Söyler Haldun Taner Tanıtım Videosu

Şakayla Söyler Haldun Taner Vicdani Tiradı

Şakayla Söyler Haldun Taner Sarhoş Skeci

 
Webmaster: Can Törtop